An experimental investigation of heterogeneous jet with a large mass loading ratio in the propeller flow.

A.V. Tsipenko

The experimental data of interaction between gas-drop jet and demalating propeller flow are presented in this paper. Air-water jet was injected parallel propeller plane from propeller axis. The distance between air-water nozzle and propeller plane was 0,48Rpropeller. Water mass rate was 0,4 kg/s, air mass rate was 0,4 kg/s. The mean velocity of demalating propeller flow was 10 m/s. The high-speed filming, video filming and photographing was made. An amount and an allocation of water on a plane was measured. The plane was located on 2,7Rpropeller from the propeller axis. The comparison with jet in uniform cross-flow (11 m/s) has already been made. The main influence on gas-drop jet from maximum velocity zone of propeller flow is shown here. The collisions and the fragmentations are the main effects in this zone in contrast to uniform cross-flow,. This statment is founded on video films and photos. The profile of relative transparent zone was got from photo. This profile was agreed with probe measuring velocity of drops depending on radius. This fact was used for getting drop velocity section of cross flow jet. In maximum velocity zone the drop velocity has been estimated and it is shown in this paper.

 

Экспериментальное исследование поведения струи с большим массовым содержанием капель в сносящем потоке

 

А.В.Ципенко

 

Представлены результаты экспериментальных исследований взаимодействия газокапельной струи с потоком от воздушного винта. Водовоздушная струя выдувалась от оси винта параллельно плоскости винта. Сопло было расположено на расстоянии 0,48Rвинта от плоскости винта. Расход воды составил 0,4 кг/с, расход воздуха - 0,01 кг/с. Средняя скорость сносящего потока 10 м/с. Проводились скоростная киносъемка, видео- и фотосъемка процесса, измерялось количество и распределение воды на плоскости, удаленной от оси винта на расстояние 2,7Rвинта. Проведено сравнение с равномерным сносящим потоком со скоростью 11 м/с. Видео- и фотоматериалы позволяют утверждать, что основное влияние на параметры струи оказывает зона максимальных скоростей потока от винта, где основной процесс – столкновения и дробление капель, в отличие от равномерного сносящего потока. С фотографий снят профиль границ относительно прозрачных областей капельной зоны струи, который совпадает с профилем скорости, полученным зондовым методом. Этот факт послужил основанием для оценки профиля скорости капель при взаимодействии с потоком от винта. На основании результатов скоростной киносъемки также проведена оценка величины скорости капель в зоне максимальных скоростей.