An experimental
investigation of heterogeneous jet with a large mass
loading ratio in the propeller flow.
The experimental data of
interaction between gas-drop jet and demalating
propeller flow are presented in this paper. Air-water jet was injected parallel
propeller plane from propeller axis. The distance between air-water nozzle and
propeller plane was 0,48Rpropeller. Water mass rate was 0,4 kg/s,
air mass rate was 0,4 kg/s. The mean velocity of demalating
propeller flow was 10 m/s. The high-speed filming, video filming and
photographing was made. An amount and an allocation of water on a plane was
measured. The plane was located on 2,7Rpropeller from the propeller
axis. The comparison with jet in uniform cross-flow (11 m/s) has already been
made. The main influence on gas-drop jet from maximum velocity zone of
propeller flow is shown here. The collisions and the fragmentations are the
main effects in this zone in contrast to uniform cross-flow,. This statment is
founded on video films and photos. The profile of relative transparent zone was
got from photo. This profile was agreed with probe measuring velocity of drops
depending on radius. This fact was used for getting drop velocity section of
cross flow jet. In maximum velocity zone the drop velocity has been estimated
and it is shown in this paper.
Экспериментальное исследование
поведения струи с большим массовым содержанием капель в сносящем потоке
А.В.Ципенко
Представлены результаты
экспериментальных исследований взаимодействия газокапельной струи с потоком от
воздушного винта. Водовоздушная струя выдувалась от оси винта параллельно
плоскости винта. Сопло было расположено на расстоянии 0,48Rвинта от плоскости винта. Расход
воды составил 0,4 кг/с, расход воздуха - 0,01 кг/с. Средняя скорость сносящего
потока 10 м/с. Проводились скоростная киносъемка, видео- и фотосъемка процесса,
измерялось количество и распределение воды на плоскости, удаленной от оси винта
на расстояние 2,7Rвинта. Проведено сравнение с равномерным сносящим потоком со
скоростью 11 м/с. Видео- и фотоматериалы позволяют утверждать, что основное
влияние на параметры струи оказывает зона максимальных скоростей потока от
винта, где основной процесс – столкновения и дробление капель, в отличие от
равномерного сносящего потока. С фотографий снят профиль границ относительно
прозрачных областей капельной зоны струи, который совпадает с профилем
скорости, полученным зондовым методом. Этот факт послужил основанием для оценки
профиля скорости капель при взаимодействии с потоком от винта. На основании
результатов скоростной киносъемки также проведена оценка величины скорости
капель в зоне максимальных скоростей.